Jak wydać ebooka?


Jeśli jesteś autorem ebooka i uważasz, że jego lektura będzie pożyteczna (lub przyjemna) dla szerszej grupy czytelników, nie powinieneś odkładać działań zmierzających do jego publikacji.

Istnieją dwa podstawowe sposoby wydania książki (również elektronicznej) - współpraca z profesjonalnym wydawnictwem lub self-publishing. Każda z tych dróg ma swoje mocne i słabe strony.

Przygotowanie książki elektronicznej

Przed podjęciem decyzji o zwróceniu się do wydawcy lub samodzielnym wydaniu ebooka, trzeba spojrzeć na listę podstawowych czynności, które zmienią napisany tekst w pełni wartościową książkę:

  1. „Odmrożenie książki” – przeczytanie gotowej książki po kilku tygodniach, naniesienie ewentualnych poprawek.
  2. Korekta autorska tekstu po uwagach zaprzyjaźnionych czytelników, na przykład:
    • reprezentanta grupy, do której adresowana jest książka;
    • osoby z wykształceniem humanistycznym (lub doświadczeniem zawodowym związanym z pisaniem tekstów);
    • czytelnika pozycji o zbliżonej tematyce lub formie (lub po prostu osoby czytającej wiele książek)
  3. Zewnętrzna korekta merytoryczna i językowa (stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna) – ten etap zdecydowanie wymaga spojrzenia z zewnątrz co najmniej dwóch osób mających odpowiednie kompetencje językowe.
  4. Skład tekstu – nadanie jednolitego formatowania, pozbycie się defektów edycyjnych (np. pojedynczych znaków na końcu wiersza), numeracja stron, spis treści, przypisy itp.
  5. Opracowanie graficzne – co najmniej okładka.
  6. Konwersja do formatów elektronicznych (zazwyczaj warto przygotować PDF, EPUB, MOBI).

Jeśli jesteś w stanie osobiście wykonać część czynności z listy oraz samodzielnie znaleźć kompetentnych wykonawców pozostałych zadań – warto rozważyć opcję self-publishingu.

Promocja i dystrybucja

Autor wydający książkę zazwyczaj pragnie mieć czytelników. Prawdopodobnie nie jesteś wyjątkiem 

Wartościowa treść i profesjonalny skład zazwyczaj nie wystarczą, by ebook miał szansę na popularność. Jako self-publisher będziesz musiał zapewnić swojej książce promocję i kanały dystrybucji.

Na rynku działa wielu dystrybutorów współpracujących z dużymi księgarniami internetowymi i ich usługi są stosunkowo łatwo dostępne.

Prowizja dystrybutora wynosi w granicach 50% ceny brutto każdego sprzedanego egzemplarza. Często oferowane są także odpłatne usługi związane z przygotowaniem finalnej wersji ebooka (np. korekta, projekt okładki, konwersja do popularnych formatów cyfrowych).

Dostępność ebooka w internecie to dopiero początek długiej drogi do czytelników. Trzeba ich jeszcze poinformować o nowej pozycji oraz jej zaletach. Promocję książki można prowadzić na forach czytelniczych i branżowych, w mediach społecznościowych, za pomocą e-mailingu i wszędzie tam, gdzie bywają docelowi odbiorcy książki.

Jeśli nie chcesz zajmować się niczym więcej poza pisaniem, skontaktuj się z wydawnictwem świadczącym kompleksowe usługi.

Konsekwencje wyboru metody wydania ebooka

Self-publishing
  1. Dodatkowe czynności:
    • zarejestrowanie się jako wydawca w systemie Biblioteki Narodowej w celu uzyskania numerów ISBN (jest przewidziana taka możliwość dla osób indywidualnych);
    • rejestracja na platformie dystrybucyjnej, akceptacja regulaminu i umieszczenie w serwisie gotowego ebooka wraz z wymaganymi podstawowymi informacjami.
  2. Zalety:
    • całkowita kontrola nad ostateczną postacią ebooka;
    • prawie natychmiastowa publikacja (dostępność ebooka w księgarniach internetowych współpracujących z wybraną platformą dystrybucyjną);
    • zabezpieczenie cyfrowe ebooków na ogół oferowane przez platformę dystrybucyjną;
    • relatywnie wysoki udział w zyskach ze sprzedaży (w granicach 50% ceny ebooka minus podatek);
    • rozliczenie autora z Urzędem Skarbowym realizowane przez platformę dystrybucyjną (dotyczy autorów nie prowadzących działalności wydawniczej).
  3. Wyzwania:
    • niewielkie zaangażowanie w promocję dystrybutora i księgarń internetowych;
    • aktywna promocja ebooka przez autora;
    • ponoszene kosztów działań promocyjnych;
Profesjonalne wydawnictwo
  1. Dodatkowe czynności:
    • poszukiwanie wydawcy (np. kontakt mailowy z załączonym fragmentem ebooka – najlepiej ok 20 stron w formacie PDF).
  2. Zalety:
    • redakcja, korekta, skład, opracowanie graficzne, projekt okładki, przygotowanie formatów cyfrowych, zabezpieczenia cyfrowe – zapewniane przez wydawnictwo;
    • dystrybucja organizowana przez wydawnictwo;
    • udział wydawnictwa w promocji ebooka;
    • większy prestiż ebooka posiadającego znanego wydawcę (chociaż staranny self-publisher może sporo zyskać w opinii czytelników).
  3. Wyzwania:
    • zależność od opinii recenzenta oceniającego przesłany fragment ebooka;
    • ryzyko długiego poszukiwania wydawcy;
    • mniejszy wpływ na ostateczną postać ebooka;
    • niewielki procentowy udział zysku autora w cenie sprzedaży ebooka (ale przy dobrej promocji, może to być korzystniejsze niż w opcji self-publishingu i samodzielnych działań marketingowych);
    • związanie warunkami licencji na wyłączność.

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij