Jak znaleźć klientów na Facebooku?


Opisanie typowego klienta

Aby móc znaleźć klienta, trzeba najpierw... wiedzieć kim on jest. Im dokładniej potrafimy określić typowego klienta - płeć i przedział wiekowy, to zdecydowanie za mało - tym większe szanse, że uda nam się go spotkać.

Jakie cechy klientów są ważne? Praktycznie nie ma nieważnych informacji! W dopasowaniu oferty do rzeczywistych potrzeb klienta, przydatne są takie informacje, jak:

  • dane demograficzne,
  • lokalizacja,
  • zainteresowania,
  • sytuacja życiowa,
  • problemy i potrzeby,
  • typowe zachowania,
  • sposób komunikowania się.

Rzetelne opisanie grupy docelowej jest kluczem do skuteczności wszelkich działań marketingowych – nie tylko w internecie.

Narzędzia udostępniane przez Facebook

Gruntowną znajomość cech i zwyczajów typowego klienta można efektywnie wykorzystać w kampanii, jeśli serwis reklamowy oferuje narzędzia do określenia żądanych kryteriów.

Facebook umożliwia bardzo dokładne zdefiniowanie grupy osób, do których chcemy dotrzeć z reklamą. Warunkiem jest skorzystanie z narzędzi do planowania płatnych kampanii reklamowych. Są to: Meneger Reklam oraz Power Editor - bardziej złożony i dający bogatsze opcje.

Definiując kampanie za pomocą wymienionych narzędzi, możemy wybrać szereg cech grupy docelowej, m.in.:

  • wiek oraz płeć,
  • poziom wykształcenia (można wybrać kilka opcji),
  • miejsce zamieszkania (nawet z dokładnością do dzielnicy miasta - w narzędziu Power Editor),
  • zawód,
  • status związku,
  • obszar zainteresowań,
  • preferencje technologiczne (np. urządzenia wykorzystywane do łączenia się z Facebookiem),
  • działania podejmowane w serwisie.

Dodatkowe możliwości

Bardzo interesującą opcją jest szukanie klientów wśród społeczności zgromadzonej przez... konkurencję. Korzystając z opcji managera reklam można skierować reklamę do osób, które są fanami facebookowych stron (fanpage) popularnych firm z danej branży.

Możliwości jest zresztą więcej – za pomocą preferencji wynikającej z aktywności na Facebooku, możemy dotrzeć do osób „podobnych do” sympatyków określonej strony.

Do dyspozycji są również opcje remarketingowe. Grupę odbiorców reklamy możemy określić w oparciu o stosunek do naszej strony na Facebooku (n.p. skierować reklamę wyłącznie do swoich fanów lub – wręcz przeciwnie – do osób, które nie są połączone z naszym fanpage).

Korzystając z kodu wygenerowanego przez Facebook, można zbudować grupę docelową uwzględniającą działania na zewnętrznej stronie internetowej firmy. Jeśli wybierzemy taki wariant, reklama zostanie wyświetlona użytkownikom Facebooka, które odwiedziły firmowy portal internetowy (lub jego konkretną podstronę) w przeciągu wybranego okresu – np. ostatnich trzech miesięcy.

Zdobywanie klientów przez fanpage

Wymienione wyżej możliwości dotyczą płatnych kampanii reklamowych. Ale docieranie do nowych klientów to także umieszczenie wartościowych i angażujących treści na stronie firmy (fanpage). Należy przy tym uwzględniać filtry Facebooka – każdy post dociera mniej więcej do 15% fanów. Przy kilkutysięcznej społeczności sympatyków, każdorazowo mail dotrze maksymalnie do kilkuset osób.

Zasięg postów znacząco zwiększają wpisy odebrane przez fanów jako atrakcyjne (pod względem treści i formy). Poprzez komentowanie i udostępnianie swoim znajomym, staną się cennymi promotorami marki.

Można to uznać za darmową reklamę – jednak z istotnm zastrzeżeniem. Atrakcyjny fanpage wymaga sporo pracy i inwencjilub budżetu na zlecenie prowadzenia go zewnętrznym wykonawcom.

Promocja marki przez udostępnianie wpisów umieszczanych na firmowej stronie ma jeszcze jedną, trudną do przecenienia zaletę: uwiarygodnienie firmy. Skoro poleca ją znajomy, to przestaje być anonimowa.

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij