Jakie elementy powinna zawierać nowoczesna strona internetowa?

Wygląd i funkcjonalność serwisów internetowych stale się zmienia, na co wpływa nie tylko błyskawiczny rozwój technologii, ale wszechobecność internetu w życiu zarówno indywidualnych użytkowników jak w świecie biznesu. Modne stało się powiedzenie: jeśli nie ma cię w sieci, to nie istniejesz!

Im więcej, tym lepiej? Niekoniecznie.

W ubiegłej dekadzie na wygląd stron internetowych ogromny wpływ miało zachłyśnięcie się rosnącymi możliwościami technologicznymi. Autorzy stron internetowych prześcigali się w umieszczaniu na nich wszelkich możliwych „atrakcji”: animowanych banerów, filmów wprowadzających, radosnych melodyjek – im więcej elementów ruchomych tym lepiej!

Wszechobecny internet

Dzisiaj oferta internetu nie jest skierowana do specyficznej grupy pasjonatów nowinek technicznych, lecz wspiera konkretne, realne biznesy. Portale internetowe przestały pełnić rolę ruchomych i grających wizytówek usługodawcy z przedstawioną ogólnie ofertą i danymi kontaktowymi, lecz stały się miejscem zawierania rzeczywistych transakcji. W wielu przypadkach internet stał się podstawową formą działalności i kontaktu z klientem liczących się firm z różnych branż, takich jak sklepy i portale aukcyjne, serwisy rezerwujące bilety, wydawnictwa cyfrowe, a nawet wirtualne urzędy.

Aktualne trendy

Wraz z rosnącą komercjalizacją internetu, technologia została zepchnięta do roli służebnej wobec celu biznesowego i dopasowania serwisu do potrzeb i preferencji konkretnej grupy odbiorców. Niezależnie od różnic między grupami docelowymi istnieją uniwersalne trendy, którym warto się przyjrzeć przed zamówieniem nowego portalu lub modernizacją już istniejącego:

  1. Wzrost wykorzystania technologii mobilnych - według najnowszego raportu opublikowanego przez serwis We are Social, jedna trzecia wszystkich stron internetowych na świecie przeglądana jest obecnie przez telefony komórkowe.W Polsce odsetek użytkowników mobilnych wynosi aż 46%!
  2. Rosnące tempo życia i wynikające z niego nastawienie na szybkie uzyskanie potrzebnych informacji
  3. Obrazowa forma komunikacji
  4. Duża konkurencyjność – dostępność wielu serwisów w danej branży i szeroka oferta produktów w internecie wpływa z jednej strony na rosnące wymagania klientów, a z drugiej na ich wahanie w wyborze konkretnej oferty.
  5. Zjawisko irytacji wszechobecną nachalną reklamą i ignorowanie reklam nie związanych z bieżącymi potrzebami

Cechy nowoczesnej strony internetowej

W kontekście przedstawionych trendów, nowoczesna strona internetowa powinna zawierać elementy i technologie współgrające z preferencjami potencjalnych klientów:

  1. Responsywność – automatyczne dostosowanie się strony internetowej do rozdzielczości monitora lub wyświetlacza klienta. Ponad 1/3 użytkowników internetu korzysta z urządzeń mobilnych!
  2. Szybkość działania – trwające dłużej niż kilka sekund oczekiwanie na otwarcie wybranej strony lub linku powoduje rezygnację z odwiedzin.
  3. Przejrzysta struktura treści – najważniejsze informacje widoczne w panelu głównym, bez konieczności przewijania ekranu lub wchodzenia w rozbudowane menu.
  4. Łatwo dostępne rozwinięcie informacji (np. po kliknięciu w wyróżniony tekst) i równie łatwe zwinięcie objaśnienia w celu powrotu do kluczowych treści.
  5. Spójny i jednoznaczny przekaz – sugestywne infografiki, zdjęcia wywołującymi emocje korespondujące z tekstem.
  6. Wezwanie do działania – przyciski ułatwiające podjęcie decyzji, np. „Sprawdź”, „Kup teraz”, „Zarejestruj się”.
  7. Statystyki dotyczące działań użytkowników na stronie – umieszczenie kodu raportującego ilość i średni czas odwiedzin na stronie, ilość kliknięć w konkretny link itp. umożliwia skuteczną optymalizację portalu pod kątem potrzeb klientów. Raportowanie statystyk jest też podstawowym narzędziem do rozliczania kosztów internetowych kampanii reklamowych.

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij