Reklama w internecie – różne biznesy, różne narzędzia


Oferowanie wartościowego produktu nie jest gwarancją sukcesu komercyjnego. Potencjalni klienci muszą się o nim dowiedzieć i poznać cechy wyróżniające go spośród innych propozycji dostępnych na rynku.

Jeżeli typowi przedstawiciele grupy docelowej są użytkownikami internetu, reklama za pomocą tej technologii wydaje się oczywista.

Najpopularniejsze narzędzia reklamy w internecie

Kampanie reklamowe można przeprowadzać w różnych formatach i za pomocą różnych narzędzi. Najpopularniejsze sposoby przeprowadzania kampanii internetowych to:

banery i panele reklamowe w portalach horyzontalnych (takie jak onet czy wirtualna polska);
  • banery i panele reklamowe w portalach horyzontalnych (takie jak onet czy wirtualna polska);
  • płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach, np. Google AdWords
  • reklama w mediach społecznościowych (najbardziej zaawansowane narzędzia ma Facebook);
  • mailing;
  • content marketing;

Kryteria wyboru sposobu reklamy

Wybór jednego lub kilku wymienionych sposobów zależy od specyfiki konkretnej oferty, w tym:

  • preferencji i potrzeb grupy docelowej, do której skierowana jest oferta;
  • właściwości reklamowanego produktu (np. ceny, unikalności);
  • celu konkretnej kampanii (budowa długofalowej relacji z klientem, sprzedaż jednorazowa, promocja marki itp.)

Reklama na portalach horyzontalnych

Z paneli reklamowych na portalach horyzontalnych warto skorzystać oferując produkt szerokiej grupie docelowej. Dostawca usług profiluje odbiorców reklamy na podstawie szeregu parametrów podanych przez reklamodawcę: wieku, płci, zawodu, zainteresowań.

Zaletą oferty popularnych portali jest dostęp do bardzo dużej (kilku milionowej) bazy użytkowników, którzy podają podstawowe dane personalne i informacje o zainteresowaniach np. podczas zakładania darmowych kont pocztowych (jednocześnie akceptując regulamin umożliwiający właścicielom portalu kierowanie do nich ofert komercyjnych).

Innym sposobem gromadzenia informacji o użytkownikach są pliki cookies zbierające dane o ich działaniach w internecie czy lokalizacji. Ponadto największe portale współpracują z szeregiem ogólnych i branżowych katalogów internetowych posiadających sprofilowane bazy użytkowników.

Słabym punktem kampanii w portalach horyzontalnych jest mało precyzyjne określenie grupy docelowej oraz profilowanie baz na podstawie niezweryfikowanych danych podawanych np. podczas zakładania kont pocztowych.

Google AdWords

Jedną z usług oferowanych przez Google AdWords jest umieszczanie tematycznych reklam i linków sponsorowanych po wpisaniu przez użytkowanika konkretnej frazy w polu wyszukiwania. Pozwala to dotrzeć do osób aktualnie zainteresowanych reklamowaną tematyką.

Google AdWords dostarcza też szereg narządzi analitycznych pomagających śledzić zachowania użytkowników i ocenić skuteczność kampanii.

Kluczem do efektywnej kampanii na Google AdWords jest odpowiedni dobór fraz, nie tylko precyzyjnie opisujących reklamowany produkt, ale też dopasowanych do sposobu jego opisywania przez typowych przedstawicieli grupy docelowej.

Optymalny dobór słów kluczowych uzależniony jest też od innych czynników, np. siły konkurencji w danej branży - najbardziej popularne frazy są najdroższe i najtrudniej „przebić się” z reklamą swojego produktu.

.

Manager reklam Facebooka

Ze stale rozbudowywanych narzędzi managera reklam Facebooka warto skorzystać kierując ofertę do bardzo dobrze zdefiniowanej grupy docelowej.

Facebook umożliwia określenie dużej ilości cech i zachowań odbiorców reklamy, opartych nie tylko o informacje podane przez samych użytkowników, ale o ich aktywność i preferencje na portalu społecznościowym, w tym rodzaj urządzenia (komputer, smartfon) używanego podczas wizyty na portalu.

Szczegółowe określenie grupy docelowej z jednej strony pozwala precyzyjnie skierować reklamę, z drugiej jednak może znacznie ograniczyć liczbę jej odbiorców.

Dlatego za pomocą Facebooka warto reklamować produkty (lub usługi) znacznej wartości, kiedy niewielka ilość transakcji rekompensuje wydatki poniesione na reklamę.

E-mailing

E-mailing to automatyczne wysyłanie informacji bezpośrednio na pocztę elektroniczną odbiorców, których adresy znajdują się na liście mailingowej. Jego siła polega na dostępności i popularności poczty elektronicznej – konto mailowe posiada ponad 90% wszystkich użytkowników internetu, z których zdecydowana większość codziennie korzysta z tej usługi.

Skuteczność tej formy marketingu jest ściśle związana z jakością baz mailingowych, m.in. sposobem pozyskiwania adresów mailowych (faktycznym zainteresowaniem odbiorców tematyką newslettera) oraz rozmiarem bazy (ilością adresów).

Content marketing

Content marketing jest długofalową strategią mającą na celu zwiększenie zainteresowania użytkowników internetu daną firmą, marką lub konkretnym produktem. Polega na tworzeniu i publikacji na stronie internetowej firmy treści interesujących potencjalnych klientów.

Publikowane materiały nie zawierają bezpośredniej reklamy, ale powodują wzrost odwiedzin na portalu, przyczyniają się do budowy prestiżu marki oraz osiągnięcia pozycji eksperta w branży.

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij