Self-publishing: zalety i ograniczenia


Self-publisher, czyli autor-wydawca może samodzielnie wydać zarówno ebooka jak tradycyjną książkę. O ile jednak wydanie ebooka generuje minimalne koszty, to wydanie papierowe wymaga inwestycji rzędu kilkunastu tysięcy złotych (zależnie od nakładu, formatu, jakości wydania, ilości ilustracji itp.)

Samodzielne wydanie ebooka niesie ze sobą wiele wyzwań i ryzyk, ale ma swoje równie liczne zalety.

Autor podejmujący się tego wyzwania, musi się liczyć z koniecznością wykonania lub znalezienia wykonawców szeregu czynności niezbędnych do uzyskania finalnej postaci ebooka, która ujmie czytelnika preofesjonalizmem.

Jak zostać self-publisherem?

Celem self-publishera jest zamiana „zwykłego” dokumentu tekstowego na starannie wydaną książkę elektroniczną sprzedawaną w największych księgarniach internetowych. Aby to osiągnąć, autor-wydawca musi podjąć się zadań:

  1. Uzyskać numery ISBN (zarejestrować się w systemie Biblioteki Narodowej jako wydawca będący osobą fizyczną).

    Nadanie książce numeru ISBN nie jest obowiązkowe (w świetle prawa), niemniej jest standardem w praktyce wydawniczej – również w przypadku książek elektronicznych.

    Liczący się dystrybutorzy i księgarnie internetowe wymagają numeru ISBN dla ebooków , także od self-publisherów.

    Ebooki udostępniane bezpłatnie przez własną sieć dystrybucyjną (np. jako bonus w kampaniach reklamowych) nie muszą posiadać numeru ISBN.

  2. Zadbać o solidny poziom merytoryczny i językowy, czyli:
    • przeczytać ponownie całą książkę jakiś czas po postawieniu ostatniej kropki i wykonać ewentualne poprawki;
    • poprosić o opinię o książce kilka znajomych osób posiadających odpowiednie kompetencje językowe, czytelnicze oraz reprezentujące grupę docelową; wykonać kolejną autokorektę;
    • zlecić korektę językową (w razie potrzeby również merytoryczną) – aby wychwycić większość błędów stylistycznych, ortograficznych i językowych, nad tekstem powinny pracować co najmniej dwie osoby.
  3. Zadbać o profesjonalny wygląd, czyli wykonać lub zlecić skład tekstu i opracowanie graficzne, a szczególnie zadbać o dobry projekt okładki (interesujący graficznie, nawiązujący do treści książki, uwzględniający preferencje grupy docelowej).

    Warto pamiętać, że okładka powinna dobrze się prezentować również jako miniatura.

  4. Wykonać konwersję złożonego tekstu na formaty cyfrowe (PDF, EPUB, MOBI), zapewniając:
    • poprawne wyświetlanie na różnych typach urządzeń czytelnika;
    • podlinkowany spis treści i odnośniki do tytułów rozdziałów.
  5. Zadbać o dystrybucję, w tym dostępność w księgarniach internetowych:
    • wybrać platformę dystrybucyjną, zarejestrować się i umieścić na niej ebooka;
    • lub pokusić się o stworzenie własnej platformy sprzedaży (zazwyczaj wiąże się to z koniecznością założenia działalności wydawniczej).
  6. Zadbać o promocję, np. wykorzystując:
    • fora tematyczne, czytelnicze i towarzyskie, gromadzące grupę docelową, do której adresowana jest książka;
    • media społecznościowe (np. Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter);
    • znajomych, marketing szeptany;
    • wszystko, co podsunie inwencja, lub doświadczeni w marketingu znajomi.

Zalety self-publishingu

Praca włożona przez autora w stworzenie profesjonalnej książki elektronicznej przynosi istotne korzyści:

  • szybka publikacja;
  • możliwość korzystania z wielu kanałów dystrybucji (np. udzielenia licencji kilku dystrybutorom oraz sprzedaży na własnej platformie);
  • całkowita kontrola nad ostateczną postacią ebooka.

W przypadku skorzystania z usług firm specjalizujących się w dystrybucji ebooków do liczących się księgarń internetowych, self-publisher może liczyć na:

  • zabezpieczenie cyfrowe ebooków (zazwyczaj poprzez cyfrowy znak wodny);
  • relatywnie wysoki udział w zyskach ze sprzedaży (w granicach 50% ceny ebooka minus podatek);
  • rozliczenie autora z Urzędem Skarbowym realizowane przez platformę dystrybucyjną (dotyczy autorów nie prowadzących działalności wydawniczej).

Wyzwania i ograniczenia:

  • całkowita odpowiedzialność za ebooka – od zawartości merytorycznej, przez poziom językowy do przygotowania profesjonalnego produktu cyfrowego, gotowego do sprzedaży;
  • przejęcie ciężaru promocji - konieczność dużego zaangażowania czasowego, a często także finansowego;
  • ewentualne stworzenie własnej platformy (sprzedaż bez pośredników);
  • mniejszy startowy „ prestiż” samodzielnego wydania ebooka w porównaniu z profesjonalnym wydawnictwem (obecność ebooka w ofercie znanej księgarni internetowej może podnieść poziom zaufania czytelników).

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij