Strony lądowania – czyli jak nie zgubić klienta?


Co to jest strona lądowania?

Strona lądowania (z ang. landing page) posiada też inne określenia: strona docelowa lub strona produktowa. Niezależnie od bogactwa określeń, ten rodzaj strony służy jasno określonym celom:

  • promocji konkretnego produktu lub usługi
  • skłonieniu klienta do podjęcia pożądanego działania (np. zakupu, udziału w wydarzeniu, zapisaniu się na newsletter, zostawieniu danych kontaktowych).

Czym różni się landing page od zwykłej strony internetowej?

Strona lądowania poświęcona jest jednemu produktowi lub usłudze. W przeciwieństwie do rozbudowanych portali usługowych czy internetowych wizytówek, nie prezentuje kompleksowej oferty firmy i nie zawiera odniesień (linków) do innych podstron.

Wygląd i zawartość strony lądowania są zdeterminowane przez zasadniczy cel: skłonienie klienta do impulsywnego podjęcia oczekiwanego działania.

Jak klient trafia na landing page?

Najczęściej użytkownik internetu (i potencjalny klient) trafia na landing page na skutek:

  • kliknięcia w reklamę w wyszukiwarce lub portalu społecznościowym;
  • akcji mailingowej (po kliknięciu w link zamieszczony w mailu);
  • kliknięcia w wynik wyszukiwania (po wpisaniu w wyszukiwarce nazwy produktu lub usługi).

Zazwyczaj jest to osoba wstępnie zainteresowana promowanym produktem lub zaintrygowana przekazem reklamy.

Jak nie stracić zainteresowania klienta przekierowanego na landing page?

Absolutnym priorytetem jest spójny, czytelny i jednoznaczny przekaz dotyczący oferty. Obowiązkowymi elementami są:

  • przykuwający uwagę nagłówek (z intrygującym rozwinięciem);
  • rzeczowe informacje o produkcie i oferencie (cechy stanowiące o unikalności oferty na rynku, wypunktowanie korzyści, dowody wiarygodności oferty – opinie klientów, liczby, fakty);
  • spójny przekaz tekstu i grafiki (zdjęcia budzące emocje związane z głównym przekazem, zrozumiałe symbole, sugestywne infografiki);
  • wezwanie do działania.

Ogromne znaczenie dla skuteczności strony lądowania ma organizacja przestrzeni spełniająca kryteria:

  • najważniejsze informacje widoczne bez potrzeby przewijania;
  • dużo światła między poszczególnymi elementami (brak przeładowania);
  • wyeksponowany element związany z oczekiwanym działaniem klienta (np. formularz kontaktowy, przycisk z wezwaniem do działania).

Kluczowe jest unikanie zbyt dużej ilości informacji oraz „rozpraszaczy”, np. linków do innych produktów czy podstron oferenta. Nadmiar treści czy przekierowanie na inną stronę może odwrócić uwagę klienta i w rezultacie spowodować porzucenie podstawowej transakcji.

Odwiedzających strony lądowania deprymuje zbyt wiele możliwości wyboru, np. kilka wezwań do różnych działań: „zapisz się na newsletter”, „kup produkt”, „polub nas na Facebooku”. W efekcie zamiast zostać klientem (kupującym produkt) gość strony zostaje „fanem” na portalu społecznościowym lub odkłada decyzję na później. Najczęściej nie trafia już nigdy na porzucony landing page.

Dialog z klientem (i ewentualne propozycje kolejnych produktów) można podjąć na etapie podziękowania po dokonaniu transakcji.

Jak sprawdzić skuteczność landing page?

Skuteczność strony lądowania mierzy tzw. współczynnik konwersji, czyli stosunek ilości zawartych transakcji (zakupów z zaksięgowaną płatnością, zapisanych i potwierdzonych adresów mailowych itp.) do ilości wizyt na stronie.

Aby uzyskać takie informacje, landing page powinien zawierać kod rozpoznający i zliczający określone zdarzenia. Korzystając z popularnych platform reklamowych (np. Google AdWords czy manager reklam na Facebooku), otrzymuje się gotowe kody analityczne do umieszczenia na stronie lądowania (należy je przekazać administratorowi do wklejenia w kodzie źródłowym strony).

Oprócz raportowania skuteczności kampanii reklamowej i samej strony lądowania, statystyki służą do rozliczenia kampanii reklamowej.

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij