Strony responsywne – moda czy konieczność?


1. Co to znaczy, że strona internetowa jest responsywna?

Strona responsywna to taka, która automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia, na którym jest przeglądana. Dostosowuje się, czyli zmienia:

  • wygląd (np. rozmiar i rozmieszczenie poszczególnych elementów),
  • zawartość (np. pominięcie elementów, które są nieczytelne na małych wyświetlaczach, dodanie elementów ułatwiających nawigację bez konieczności przewijania do początku strony, dodanie widżetów umożliwiających korzystanie z aplikacji mobilnych itp.),
  • sposób nawigacji (precyzyjna nawigacja na wyświetlaczu telefonu jest trudniejsza niż za pomocą myszy podłączonej do komputera).

Mówiąc krótko i prosto - strona responsywna nie tylko wyświetla się poprawnie na różnych urządzeniach (komputery, laptopy, tablety, smartfony, telefony), ale jest zoptymalizowana pod kątem komfortu przeglądania na urządzeniach mobilnych.

2. Dlaczego responsywność strony internetowej jest ważna?

Według najnowszych badań „Digital, Social & Mobile in 2015”, ilość osób przeglądających internet za pomocą urządzeń mobilnych stale rośnie – w ciągu ostatniego roku globalny przyrost użytkowników korzystających z tej technologii wyniósł 39%.

Ten sam raport podaje dane na temat mobilnych użytkowników polskich stron internetowych. W bieżącym roku 46% polskich internautów łączyło się z siecią za pomocą telefonu!

3. Kto najczęściej korzysta z internetu za pomocą telefonu?

Oczywiste wskazanie pada na przedstawicieli młodego pokolenia. Kierowanie do tej grupy oferty na stronach nieprzystosowanych do wygodnej obsługi na wyświetlaczu telefonu, praktycznie mija się z celem.

Mobilne technologie do przeglądania internetu często wybierają również osoby prowadzące aktywny tryb życia lub spędzające dużo czasu w środkach komunikacji (np. podczas dojazdów do pracy).

Z zaawansowanych technicznie telefonów, smartfonów i ipadów korzysta znaczna część dobrze sytuowanych użytkowników mających duże wymagania w stosunku do jakości i formy oferty (również internetowej).

4. Czego oczekują od stron internetowych użytkownicy urządzeń mobilnych?

Jeszcze kilka lat temu „ukłonem” w stronę posiadaczy telefonów było tworzenie dla nich dedykowanych wersji mobilnych serwisów internetowych, które miały inne adresy internetowe niż ich odpowiedniki przeznaczone na komputery (najczęściej nazwa domeny poprzedzona była przedrostkiem m.).

Wersje mobilne stron internetowych oferowały okrojoną do minimum postać graficzną i – na ogół – ograniczony zestaw funkcjonalności.

Dzisiejsze urządzenia mobilne niemal dorównują możliwościami komputerom i często są podstawowym sposobem łączenia się z internetem. Współczesny użytkownik oczekuje, że znajdzie potrzebny serwis internetowy pod tym samym adresem na każdym urządzeniu i chce korzystać z niego w wygodny i intuicyjny sposób.

Nawet jeśli analiza grupy docelowej naszych klientów nie wykazuje ich preferencji dotyczących urządzeń mobilnych, trzeba wziąć pod uwagę kolejny aspekt: pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google. Od 21 kwietnia 2015 roku, serwisy przystosowane do smartfonów i tabletów mają być prezentowane wyżej w wynikach wyszukiwania niż strony oparte wyłącznie na „stacjonarnych” technologiach.

5. Czy wykonanie strony responsywnej jest droższe niż stacjonarnej?

Wykonanie sprawnie działającej strony responsywnej jest bardziej pracochłonne niż zwykłej strony „stacjonarnej”. W praktyce trzeba zaprojektować (a następnie przetestować) kilka wariantów interfejsu strony dla najbardziej typowych rozdzielczości. Należy też wziąć pod uwagę, że wyświetlacz urządzeń mobilnych może być wykorzystywany w dwóch położeniach: pionowym i horyzontalnym.

Siłą rzeczy koszt wykonania strony responsywnej jest większy (nawet dwu- trzy-krotnie w porównaniu do wersji „stacjonarnej”).

6. Czy warto inwestować w responsywną stronę firmową?

Właściwie jest to pytanie retoryczne. Korzyści z wdrożenia strony responsywnej dają się zauważyć niemal natychmiast. Są to:

  • mniejsze koszty utrzymania i administracji (nie ma różnych domen i oddzielnych wersji „stacjonarnej” i mobilnej);
  • niższe koszty aktualizacji kontentu i mniejsze ryzyko niespójności informacji (zaktualizowana w jednym miejscu zawartość strony responsywnej jest dostępna w tym samym momencie, niezależnie od rodzaju urządzenia użytkownika);
  • wygodne korzystanie z serwisu za pomocą różnych urządzeń (a w konsekwencji brak odpływu potencjalnych klientów do konkurencji z powodu niekomfortowej obsługi strony za pomocą telefonu);
  • wyższa pozycja w Google (od 21 kwietnia 2015 r. Google wprowadziło algorytmy pokazujące wyżej w wynikach wyszukiwania strony wykonane w technologiach wspierających urządzenia mobilne).

7. Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

Możemy sprawdzić responsywność strony internetowej nawet jeśli nie dysponujemy urządzeniem mobilnym.

Pierwszym i najszybszym sposobem jest zmiana wielkości okna przeglądarki na komputerze lub laptopie. W miarę przesuwania bocznej krawędzi okna i zmniejszania jego szerokości, można zaobserwować zmianę wyglądu strony.

Jeśli przeglądanie strony będzie wymagało przewijania w poziomie (zawartość nie będzie się mieścić w zwężonym oknie przeglądarki) lub poszczególne elementy przestaną być czytelne, możemy mieć uzasadnione wątpliwości co do zastosowanej technologii.

Można również skorzystać z serwisów internetowych umożliwiających podgląd strony na wybranym z listy telefonie – zarówno w ustawieniu poziomym jak pionowym. Zaletą tej metody jest możliwość przetestowania zachowania strony na wielu różnych urządzeniach mobilnych, bez konieczności ich fizycznego użycia.

Należy jednak pamiętać, że uzyskane wyniki możemy traktować jedynie poglądowo – rzeczywisty wygląd i działanie strony na konkretnym urządzeniu może odbiegać od jego emulatora w serwisie testującym, który „tylko udaje” działanie tableta lub telefonu.

Aby zminimalizować ryzyko niepoprawnej prezentacji nowego serwisu na telefonach i smartfonach, warto zaangażować do ostatniej fazy testów sporą grupę użytkowników urządzeń mobilnych – na przykład spośród współpracowników, znajomych lub zaprzyjaźnionych klientów. Akcja testowania responsywności strony może stać się świetną okazją do promowania nowego serwisu!

autor: ma na zlecenie Cyfrada.pl

  Udostępnij